Slik arbeider du med kroppens naturlige medisinskrin.

Menneskekroppen er hjem til like mange mikroorganismer som det finnes stjerner på himmelen, et vennlig lite univers av bakterier som er med oss uansett hvor vi drar. Fordelene med å ha så mange (om enn små) venner er mange – blant annet fordøyer de visse matvarer; genererer energi; opprettholder hudbarrieren; bistår med den metabolske reguleringen; holder slemme utvendige mikroorganismer ute; og hjelper oss å håndtere de slemme mikroorganismene som likevel klarer å invadere oss. I likhet med enhver god vert, er det da vår jobb å sørge for at miljøet for disse vennlige bakteriene er sunt og vennlig.

Slik fremmer du gode bakterier

Vitenskapen om hvordan man skaper et godt hjem for vennlige bakterier utvikler seg hele tiden, men det er enkelte ting som kan hjelpe deg å sikre at samfunnet av mikrober i munnen (eller det orale mikrobiom) holder seg sunt og balansert:

  • Spis mer plantebaserte matvarer. Mange forskere som arbeider på dette området, mener at det å spise mer plantebasert mat er et godt sted å begynne. Det vil si alt som ikke kommer fra dyr – frukt, grønnsaker, hele korn, belgfrukter, linser, tofu og nøtter. I stedet for å fjerne alle animalske produkter fra kosten, kan du bare ved å inkludere noen flere plantebaserte næringsstoffer bidra til å fremme et mer balansert oralt miljø og en god allmennhelse.
  • Reduser sukkerforbruket. Det har lenge vært kjent at sukker ikke er bra for munnhelsen, og nå fyller ny forskning ut hullene i forklaringen på dette. Forskere tror at en av de skadelige virkningene av et sukkerrikt kosthold kan være innvirkningen det har på munnbakteriene våre. Sukker stimulerer vekst av syreelskende bakterier som Streptococcus mutans, som bidrar til karies og periodontal sykdom, og som hemmer andre, gode bakterier.
  • Unngå sur drikke. Sure drikker er også antatt å være en fiende når det gjelder munnhelsen. Selv sukkerfri drikke kan endre balansen til mikroorganismene og opprøre de gode bakteriene. Det betyr forsatt ikke at du må unngå slik drikke helt, men at det er noe du ikke bør unne deg for ofte.
  • Diabetiker? Prøv å ha kontroll over blodsukkernivået. Hvis du lever med diabetes, kan det å regulere sykdommen godt være en viktig del av god munnpleie. Munnbakteriene kan påvirkes av svingninger i blodsukkeret. Vi har visst at en godt regulert diabetes er bra for helsen på mange måter, men det er også interessant å få vite at sikring av et velbalansert mikrobiom hører med blant disse fordelene.
  • Velg en tannkrem som styrker bakteriene. God munnhygiene er selvsagt grunnlaget for all munnpleie. Det har tradisjonelt vært definert som å pusse tennene minst to ganger om dagen, samt å bruke tanntråd og munnskyll. Hvilken type tannkrem du bruker, er imidlertid også viktig. Å bruke et merke som Zendium, som er spesialutviklet for å styrke de gode bakteriene i munnen og redusere de dårlige bakteriene, er en god måte å holde det orale mikrobiom sunt på.

Menneskekroppen er hjem til like mange mikroorganismer som det finnes stjerner på himmelen.

Back to top